aeril_zafrel CATATAN KEHIDUPAN - TUJUAN KITA DI SINI -
.
Apabila kita mentadaburi al-Qur'an dan mengkaji syariat Islam, kita dapat menyimpulkan bahwa kebahagiaan yang hakiki dapat dicapai dengan cara mengaplikasikan penghambaan diri kepada ALLAH.
.
Orang yang bahagia adalah orang yang berhasil menjadi hamba ALLAH dalam erti kata sebenarnya. Dan dalam hal ini, jalan kebahagiaan itu adalah semua jalan yang telah disediakan oleh ALLAH dalam meniti jalan penghambaan diri kepada-Nya.
.
"Barang siapa mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka pasti akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik (bahagia) dan akan Kami beri balasan dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan" (QS. An-Nahl: 97) ]
.
Dengan tujuan penghambaan diri inilah, diciptakannya manusia dan jin. Kerana ubudiyah kepada ALLAH lah ditegakkannya langit dan dibentangkannya bumi. Sebab penghambaan diri inilah diturunkannya Kitab-Kitab dan diutusnya para rasul.
.
ALLAH subhanahu wa ta'ala berfirman:
.
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"
(QS. Adz-Dzariyat: 56)
.
"Dan barang siapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sungguh, dia akan menjalani kehidupan yang sempit, dan Kami akan mengumpulkannya pada hari Kiamat dalam keadaan buta"
(QS. Thaha: 124)
.
"..... Dan barang siapa berpaling dari peringatan Tuhannya, niscaya akan dimasukkan-Nya ke dalam azab yang sangat berat"
(QS. Al-Jinn: 17)
.
Langkah mulanya, andai saat ini terjaga dari lena atau memang masih belum tidur; bersihkanlah diri dan bersunyi-sunyilah untuk bersama ALLAH. Luahkan segala yang terpendam dada... biarkan air mata itu berjatuhan saat merayu ampunanNYA dan mohonlah dipimpinNYA dalam hidup ini.
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #KiyaiFattah
19min

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel good night 4h

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel bila la nak gemuk ni? 7h

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel Walaupun dah expired date for birthday ;), kawan yang memang kawan tetap juga meraikan sahabat yang selesa bersahabat...TQ share cake tu! 12h

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel cuba try test....mana tau mungkin dia jodoh anda? siapa 30/2 kita belanjaaa dia 12h

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel KAYA, TAPI ZUHUD… MUNGKINKAH?
.
Itu sangat mungkin... Bagaimana boleh demikian?
.
Imam Ahmad pernah ditanya: "Bisakah seseorang menjadi zuhud, padahal dia memiliki seribu dinar?". Beliau menjawab: "Ya, (boleh saja), asalkan dia tidak senang bila harta itu bertambah, dan dia tidak sedih bila harta itu berkurang".
.
Oleh kerananya para sahabat menjadi orang yang paling zuhud terhadap harta yang ada di tangan mereka. Sufyan Ats-Tsauri juga pernah ditanya: "Bisakah orang yang kaya menjadi zuhud?". Beliau menjawab: "Ya (bisa saja), iaitu jika saat hartanya bertambah dia bersyukur, dan saat hartanya berkurang dia juga bersyukur, dan bersabar". (Sumber: Madarijus Salikin 1/463).
.
Namun waspadai belitan iblis sangatlah mempesonakan. Banyaknya akan diperhitungkan dan dipertanggungjawabkan.Selalu-selalu memohon pertolongan ALLAH agar senantiasa diluruskan hati, dilurusi niat, diluruskan agama, bicara, budi pekerti dan amal perbuatan kita.
#SentuhanHikmah #KiyaiFattah #BuatGhulam #IbnuSunari
14h

» LOG IN to write comment.

Video AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel DI MANA2 PUN DIA BER HINDI TERUSSSSS 15h

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel CERITA KEHIDUPAN - HAKIKAT KEHIDUPAN
.
Betapa agung penciptaan langit, bumi beserta isinya, dan semua itu menunjukkan ALLAH menciptakannya tidak dengan main-main.
.
Maka apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main-main (tanpa ada maksud) dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
(QS. Al-Mu'minun: 115)
.
Apakah manusia mengira, dia akan dibiarkan begitu saja (tanpa pertanggungjawaban)?
(QS. Al-Qiyamah: 36)
.
Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui.
(QS. Al-'Ankabut: 64)
.
Sekiranya kehidupan yang penuh keseimbangan ini diciptakan bukan untuk bersenda-gurau, lalu untuk tujuan apa ALLAH menciptakan kehidupan dunia ini?
.
Apa sebenarnya tugas utama manusia? Apakah mereka sekedar makan, minum, menikah dan memiliki keluarga serta mempererat suku saja? Ataukah manusia hidup tidak bertujuan, sebagaimana mati tidak bertujuan? Tanah terakhir yang diletakan orang lain pada kuburannya, itu pula akhir cerita kehidupannya.
.
Bagaimana orang kaya dengan kezalimannya, dan bagaimana para penguasa dengan kediktatorannya, apakah mereka dibiarkan begitu saja?
.
Bagaimana si miskin dengan kefakirannya atau rakyat jelata dengan penderitaannya, kapan mereka merasakan kebahagiaan? Bagaimana pula dengan para nabi dan rasul, para ulama dan ahli ibadah yang terusir dan belum memperoleh kebahagiaan di dunia?
.
Sekiranya dunia ini diciptakan dengan keadilan Sang Pencipta, tentu balasan amal baik atau perbuatan buruk pun bergantung pada keadilan-Nya. Jikalau dunia ini mampu DIA ciptakan dari tiada, maka DIA pun mampu untuk membalas kebaikan dengan kebaikan dan keburukan dengan keburukan. Hanya menunggu saat dan ketikanya sahaja...
#CambukHati #LebaiHatim #BuatGhulam #IbnuSunari
1d

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel Menanti...
Ternanti...
Dinanti...
Membelah ragu di dada
Apa mungkin sejujur hati
Pengucapan zahir batin seiring
......
#TagLahSiDia ;) #JadikanAkuCintaHalalMu
1d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel CERITA KEHIDUPAN
.
Ketika seseorang mulai beranjak dewasa dan akalnya semakin sempurna, ia pun mulai berpikir tentang hakikat kehidupan yang sedang dijalaninya, sebagaimana juga dijalani oleh orang lain.
.
Sementara itu, bumi yang kita huni ini kian sesak oleh manusia. Ada yang datang dan ada yang pergi, ada yang lahir dan ada yang mati, silih berganti.
.
Jika hari ini berkuasa seorang raja, maka besok raja lain akan menggantikannya. Sekiranya hari ini berlangsung pengangkatan pemimpin negara atau orang atasan kita; tentu sebelumnya kita pun mendengar perihal yang sama tapi untuk berlainan orang.
.
Yang tetap hanyalah peranan manusia dalam kehidupan ini, sedangkan yang silih berganti adalah para pelaku dan orang-orang yang mewatakkannya.
.
Watak kehidupan itu ada yang baik dan ada yang buruk. Dan, manusia diperintahkan untuk memilih berperanan yang baik, bukan yang buruk.
.
"Itulah umat yang telah lalu. Baginya apa yang telah mereka usahakan, dan bagimu apa yang telah kamu usahakan. Dan kamu tidak akan diminta (pertanggung jawaban) tentang apa yang dahulu mereka kerjakan."
(QS. Al-Baqarah: 141)
.
Di masa Nabi Musa 'alaihissalam, perhatian semua orang tertuju pada kekuasaan Fir'aun; bahan cerita masyarakat ketika itu hanya terfokus pada kekayaan Qarun; decak kagum massa hanya terpaku pada rekabentuk bangunan rancangan Haman. Akan tetapi, ke mana kini semua cerita kehidupan tersebut?.
.
Semuanya sirna dan punah. Yang kita temukan hanya cerita di lembaran Kitab-Kitab suci; apa yang tersisa dari sejarah kepongahan tersebut? Yang tersisa hanya bekas-bekasnya.
.
Dari rentang perjalanan hidup manusia yang beragam ini, baik pada masa kekuasaan orang-orang yang soleh maupun dalam cengkeraman orang-orang yang tholeh, ALLAH tetap memelihara bumi dan alam raya ini dengan keseimbangan yang berkesinambungan, keindahan yang menakjubkan, dan ciptaan yang berpasang-pasangan. Adanya siang dan malam, lelaki dan perempuan, langit dan bumi, semua itu merupakan pertanda adanya Sang Pencipta.
.
Jadi apakah pilihan watak kita di pentas yang fana ini?
#IbnuSunari
2d

» LOG IN to write comment.

Video AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel morning semua ni muka budak tak mandi lagi.btw i still single lg ladies 2d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel MENGEJAR HATI YANG BAHAGIA
.
Kegelisahan, kesedihan, sulitnya hati khusyu', galau, sesaknya dada... Semua itu dapat hilang dengan berbuat baik pada orang lain.
Seseorang pernah mengeluh kepada Baginds Nabi tentang kerasnya hatinya, maka Baginda Nabi berkata:
((Usaplah kepala anak yatim dan berilah makan kepada si miskin)).
.
Hati yang prihatin terhadap orang lain maka akan diperhatikan oleh ALLAH dan dilapangkan. Hati yang turut merasakan kesulitan saudaranya, akan luluh dari kesombongan dan kenikmatan dunia yang menipu.
.
Janganlah pernah meremehkan sikap berbuat baik kepada orang lain...bahkan sebuah senyuman bisa menjadi sebab membahagiakan hati.
.
Orang yang prihatin terhadap orang lain sesungguhnya telah prihatin terhadap hatinya sendiri...orang yang berbuat baik pada orang lain sesungguhnya dialah yg lebih dahulu meraih kebaikan itu sendiri.
.
Baginda Nabi bersabda : .
((Sebaik-baik kalian adalah yang paling bermanfaat bagi manusia)).
.
((Amalan yang paling dicintai oleh ALLAH adalah rasa senang yang kau masukkan ke hati seorang muslim))
.
Berbakti pada ibu ayah, Santuni sesama insan, Kunjungilah orang sakit...bantulah faqir miskin... Senangkanlah hati anak yatim...
#IbnuSunari #MeminjamHikmah #LebaiHatim
2d
  •   ninia_aefos @dhia_nadia90 in shaa Allah shbt 2d
  •   faizul_amri @aeril_zafrel nampak kat kopitiam dataran pahlawan tadi ngn wawa, segan nak brgambau haha 2d
  •   aeril_zafrel @tuan_ajwad98 huhuhu camne tu? Copy & paste jer lah ;) 2d
  •   aeril_zafrel @faizul_amri Allahhu... tegur jer lah kami 2d
  •   _wairaa pnjg nye @aeril_zafrel 2d
  •   faizul_amri @aeril_zafrel InshaaAllah next time kalau terserempak lagi, hehe.. Happy holiday! Comel baby korang.. 2d
  •   nazyuz.bags.usa Nice post @aeril_zafrel . Perkongsian yg cukup bernas... akk pun cuba nk buat mcm aeril. .kongsi2 apa yg akk jumpa bersama pembaca..sekali jumpa satu hadis ni pasal adab jual beli..terus kena slammed. Well I gu ess people hanya nk dgr apa yg yg mrk mahu ..bkn apa perlu mrk tahu. Assalamualaikum wbt. 2d
  •   tnty71 Sedekahlh ..dgn apa sj cara..tenaga..semangat..doa..atau .wang...itulh kemampuan kita 2d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel attar suruh ayah selfie dulu... 2d

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel Saya guna yang hitam, Wawa suka yang hijau dan mak Wawa pakai yang pink ;) ! Pendek citer semua lah boleh ambik @opielsecrets. Nak info & tahu kelebihannya follow lah IG depa @opielsecrets. 2d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel ada bapak mertua photobomb plak....huhuhu 3d

» LOG IN to write comment.

Normal AERIL ZAFREL -actor & mureed-
aeril_zafrel اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا محمد وعلى اله سيدنا محمد
Seseorang yang yakin kepada الله ia akan berbeza melihat dunia ini. Bahkan melihat musuh yang sangat besar kebencian kepadanya, ia tidak sedikitpun merasa terancam. Ia akan merasa terancam oleh keburukan dirinya sendiri. Kerana, yang pasti membahayakan kita adalah keburukan diri kita sendiri.
.
Keburukan orang lain kepada kita itu hanya menyampaikan apa yang الله tetapkan atas kita. Sedangkan, keburukan kita menjadi petaka bagi kita.
.
Berfirman الله, “Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari الله, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri..” (QS. An Nisaa [4] : 79)
.
Imam Ibnu Katsir menerangkan ayat ini bahawa nikmat yang kita peroleh adalah pemberian dari الله, sedangkan keburukan yang menimpa kita itu berasal dari diri kita sendiri dan disebabkan perbuatan kita sendiri, sebagaimana firmanNYA lagi:
.
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan الله memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).” (QS. Asy Syuro [42] : 30)
.
Jikalau ada orang lain yang berbuat buruk kepada kita, maka sikap terbaik adalah tidak menyimpan dendam kepadanya, apalagi sampai membalas dendam kepadanya. Kerana jika orang lain berbuat jahat kepada kita dan kita membalasnya dengan kejahatan pula, maka apa bezanya antara kita dengan dirinya.
.
Baginda Rasulullah pun mencontohkan hal ini, setiap keburukan yang datang kepadanya justeru selalu beliau balas dengan kebaikan.
.
Bukan tidak boleh membela diri, kerana membela diri juga bahagian dari apa yang Baginda Rasul ajarkan. Akan tetapi membela diri berbeza dengan menyakiti orang lain. Bahkan, yang diajarkan oleh Baginda Nabi membela diri pun senantiasa diiringi dengan akhlak yang mulia.
.
Saudaraku, semoga kita termasuk orang-orang yang senantiasa mengutamakan akhlak mulia, menebarkan kebaikan sebagai tugas kita menjadi rahmat bagi seluruh alam.
#NotaQolbu #KiyaiFattah #BuatGhulam #IbnuSunari #Sandaran #Jubah @wa.clothing @wa.clothing @wa.clothing
3d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel tak paham dia cakap apa.tapi boleh gelak plak .haha .. TAG kawan cepat... 3d

» LOG IN to write comment.

aeril_zafrel first time join Feeding The Needy yang tulus tanpa batas! Let's join us ;) 3d

» LOG IN to write comment.